260710

Buenas!

Idag är det måndag och internet funkar fortfarande inte på min dator så jag skriver på ett dokument som vanligt. Här i Argentina är allt bra och jag har precis klarat av min första dag i skolan! Så nu sitter jag här nyduschad helt utmattad från alla intryck och allt. Jag började halv åtta med psykologi, behöver jag ens säga att jag förstod att det var psykologi efter halv lektionen? Haha. Spanskan som de pratar i Argentina är så mycket annorlunda än den som använder i Spanien (castellano). Här pratar de med mycket ”sch”-ljud och man kan knappt skilja orden från varandra när de pratar – men det är olika från person till person! Så därför måste jag säga att castellano som de pratar i filmer osv. är såååå mycket enklare än jag tyckte det var innan men trots det blir min spanska blir bättre och bättre för varje dag som går tack vare Luciana, för hon kan knappt ett ord engelska (och det är henne jag går med i skolan) men det är bara bra J nu för tiden förstår jag den mesta spanskan som pratas runt omkring mig och jag kan bilda enkla meningar men det är svårt – riiiktigt svårt och jag har en låång väg kvar! Tyvärr! Hehe.

 

Men allt är som sagt bra här – bara lite hemlängtan men det tror jag att jag kommer att ha mesta tiden på grund av att jag saknar Matte något enormt men jag klarar mig och jag kan säga till min familj om jag skulle bli riktigt ledsen så det är lugnt! Det är mest jobbiga här är alla skillnader mellan Argentina och Sverige, det finns knappt några likheter! Hur de lever, skolan, personerna osv. jag kan ju i alla fall berätta att jag inte träffat en endaste blyg person här! GUD dom har knappt någon respekt de unga :p tacka gud för mina systrar! Haha. Som till exempel killarna här kallar ”buitres” som betyder gamar (fågeln) för att de är så på alla tjejer här, men de respekterar att jag har pojkvän :).

De är till och med värre här än personerna i Kina och jag är känd, haha! Som till exempel i lördags kom det fram en tjej som jag ALDRIG sett förut och sa ”oh you’re the sueca!!”. Det har också kommit fram personer till en kompis till mig som är från Norge och frågat om han sett mig haha. Tror min familj har något att göra med att jag har blivit känd ;) haha.

 

Vi hörs snart! Hoppas ni har det bra där hemma :) saknar er! puss

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0