070810

Holaaa! :)

Jag har förresten kommit på ännu en sak jag saknar som jag inte uppskattade tillräckligt i sverige - spotify. Jag sitter just nu och lyssnar på musik på min mobil för jag klarar inte av musiken som de lyssnar mest på här! Haha. De har en musikstil som heter reggaeton som är helt okej, det är typ en spansk rnb (ex. gasolina) :p och sen har dom andra musikstilar som jag aldrig lyckas komma ihåg namnet på men alla dom låtarna låter likadant och man dansar jättekonstigt till den slags musiken! Den musiken jag berättat om nu är alltså den musiken som spelas på pubbarna. Det är verkligen jätteannorlunda här jämfört med i Sverige! en favorit som ständigt spelas på pubbarna är : niña bonita - chino y nacho. Haha lyssna på den och tänk er en hel pub som dansar med händerna formade som ett hjärta uppe i luften - välkomna till Argentina! Haha :)

Det är inte så farligt men jag brukar skratta rätt mycket åt mina kompisar här när dom dansar så. Jag kan nämna också att all musik är på spanska, verkligen allt. Sen handlar alla låtar om kärlek med, ledsen kärlek eller lycklig, det varierar :)

Men det här är saker som jag kan ha väldigt kul åt för de är så inbitna i sitt eget språk och kultur här så jag är nu efter ett tag inte ett dugg förvånad över att de inte kan engelska över huvud taget för det är inget de har användning av här i Argentina. Men det är trots allt ett väldigt vackert land och mycket kultur som är vardag för dom och börjar bli för mig, saker som vi aldrig skulle göra i Sverige.

Som t.ex Mate. Nu ska jag försöka förklara så bra som möjligt vad det är då. Det är yerba (som telöv/örter) man har i en fin "mugg" (bild under inlägget) och så dricker man ur ett metall-sugrör. Efter varje person så fyller man på med varmt vatten, det är alltså något man delar. Man kan sitta hemma ett gäng med kompisar och dricka mate, att någon sitter och fyller på efter varje person så går det runt och runt. Det kan låta konstigt för er där hemma men här dricker man det mist en gång per dag, mina föräldrar eller syskon brukar komma till mig med mate lite då och då :) det är som en gemenskap. Något jag helt klart ska ta med mig hem till Sverige, jag vet att alla ni kommer tycka att det känns larvigt men man kommer in i det! Plus att det är gott :) (kan berätta en hemlis mamma, min mamma här planerar på att köpa en matemugg till dig ;) hihi)

Det roliga med mate här är att de på något sätt nästan är beroende av det för det går liksom inte en dag utan att dricka mate och flera har frågat mig om vi har det i Sverige , de kan inte ens tänka sig att det inte finns i andra länder :P haha. Men jag är nästan 100 på att jag kommer bli halft beroende av det med så ni får vänja er vid det där hemma att vi kommer sitta ner och dricka mate ;) Det smakar ungefär som te, så det är riktigt gott!

Rätt stor bild men det där är i alla fall familjens mate-mugg :)

 

/ Maria

Kommentarer
Postat av: tamy

vad har jag missat? vart är du & vad gör du? :O är du typ utbytesstudent eller nåt? hur länge stannar du? tusen frågor :D kram!

2010-08-07 @ 22:41:46
URL: http://milestogo.blogg.se/
Postat av: maria

haha , jag är utbytesstudent i Argentina och kommer stanna här typ 10-11 månader :) haha . jag lever som en argentinare typ, :P puss

2010-08-08 @ 06:11:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0